Direktlänk till inlägg 27 september 2008

Höga tankar

Av Elin Jansson - 27 september 2008 21:25

Jag kom att tänka på hur höga tankar Candide faktiskt har om sig själv. På sidan 52 står det (direkt citat) "Jag är den bästa människa i hela världen, och likväl har jag nu tre liv på mitt samvete. Och av de tre var två präster!" . Varför skulle Candide vara den bästa människa i hela världen? Inte för att det är något större fel på honom (förutom att han har dödat tre människor) men han är absolut inte bäst. Dessutom har hans lärare Magister Pangloss lärt ut att alla människor är lika värda och om det nu är sant, hur kan det då finnas någon som är bäst? Visserligen är det nog det författaren vill få fram men det hindrar mig inte från att störa mig på hans huvudperson.


Något jag också reagerar starkt på är att Candide inte alls vill gifta sig med Kunigunda längre när han ser hur hårt arbete har tärt på hennes skönhet. Om de nu lever i den mest perfekta av alla världar borde inte kärleken också vara perfekt då? Och vad är det för kärlek när den är så ytlig att den inte håller längre än till människors utseende? Men kanske är det just det som Voltaire vill visa. Han som förespråkade frihet och mycket mer kanske vill visa för oss att det finns brister i det som till synes kan verka perfekt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Jansson - 28 september 2008 22:52

Nu är jag färdig med boken. Och jag måste säga att den sista delen av boken vägde upp för det jag inte gillade med den i början av läsningen. För er som inte riktigt vet vad Candide handlar om kommer nu en liten sammanfattning. Candides berättelse b...

Av Elin Jansson - 26 september 2008 20:54

Jag lade just märke till något som har med språket i Candide att göra. Genom läsningen dyker hela tiden ord upp som jag reagerar starkt på, ett exempel på dessa ord är "negerslavar". Om en författare idag använde sig av det ordet tror jag att läsarna...

Av Elin Jansson - 25 september 2008 20:11

Jaha, jag har läst en bit i boken som handlar om den mest perfekta av alla världar. Och jag undrar nu om det bara är jag som tycker att Candide är otroligt dum, och då menar jag inte dum som i elak utan dum som i ointelligent. Jag vet att hela idén m...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<<
September 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards